söndag 29 augusti 2010

Brädstumpar

Av brädstumpar kan man göra mycket! Som till exempel en sådan här ljustavla. Den här ljustavlan eller vad man nu ska kalla den, lyser jättefint på väggen nu när vi går mot mörkare tider och det enda som kostat var 35kronor för ljushållaren på panduro, resten består av överblivna brädsnuttar.Form, liggandes eller ståendes  och storlek kan man ju variera i all oändlighet, det beror ju på hur mycket överblivet virke man har.Det går fort  är roligt och mycket enkelt att tillverka den här ljustavlan. Jag började med att girsåga fyra bräder som jag sedan sammanfogade till en ram med trälim och häftpistol i hörnen på baksidan, sedan sågade jag ett antal lika långa ribbor så att de täckte öppningen i ramen, limmade fast dem med avsiktliga springor emellan på baksidan och la under hårt tryck till  dess att limmet torkat, sedan var det dags för hjärtat som jag ritat och sågat ut att limmas och tvingas och till sist lite målarfärg ,skruva fast ljushållaren från panduro och fäste för upphängning. VOALA KLART!! När jag hängt upp den och kände mig ganska nöjd kom sambon in i rummet tittade lite ogillande på tavlan och sa -Det syns  ju att den är hemmagjord med alla springor tex... Ja tänk vad olika vi är springorna var ju faktiskt gjorda med flit! och tanken var ju faktiskt att den skulle se lite hemmagjord ut!

2 kommentarer:

  1. Halloj Malin,
    Hoppas allt är bra i stugan...

    Jätte fina foton du delar med dig av här på bloggen.
    Tycker din ljustavla blev jätte fin

    Kram Anna W

    SvaraRadera
  2. Vad är det med våra karlar? :D

    Du är så händig och pysslig Malin, jättefint!!
    Kram

    SvaraRadera

Tack för ditt inlägg här hos mig!

Related Posts with Thumbnails